ІДЕЯ ПРОЕКТУ

Задум полягає у виготовленні вуличного макету із бронзи, на якому буде відтворена мініатюрна копія залізничного вокзалу Тернополя у його довоєнному вигляді, а також фрагмент прилеглої території із перонами, коліями з рухомим складом на них (історичними паровозами, вагонами) та привокзальним майданом. Масштаб 1:200.

ІСТОРИЧНА ДОВІДКА

Перша будівля залізничного вокзалу в Тернополі була побудована у 1870 р. з відкриттям залізничної колії Золочів - Тернопіль, котра з'єднала Тернопіль із Львовом та залізничною мережею Австро-Угорської імперії. У 1903 - 1906 рр. було зведено нову велику будівлю вокзалу (на фото справа), проект якого розробило технічне бюро міністерства залізниць у Відні. 

Фронтон було прикрашено дзеркальним коло-вікном площею 65 м2. У квітні 1944 р. під час боїв за Тернопіль споруда була вщент зруйнована. Відбудований у 1952 р. у зміненому вигляді (на фото зліва). Нашою авторською групою пропонується відтворити на макеті вокзал в історичному вигляді, який він мав до початку Другої Світової війни. Додатково планується відобразити на макеті мініатюрні бронзові копії рухомого складу тих часів: паровозів, вагонів, а також легендарної автомотриси "Люкс-Торпеда" 1930-х рр (на фото нижче).

МЕТА ПРОЕКТУ

Метою є створення ще однієї цікавої туристичної родзинки для мешканців та гостей Тернополя, популяризація та збереження історії залізниць України. Такий макет дасть змогу познайомитися з первісним виглядом вокзалу Тернополя незрячим людям, котрі не мають змоги його побачити.

МІСЦЕ ВСТАНОВЛЕННЯ МАКЕТУ

Ймовірним місцем його розташування є пішохідна зона вулиці Чорновола в історичній центральній частині міста Тернопіль, що з’єднує Привокзальний майдан із центральною площею міста - Театральним майданом (схема справа). Ця вулиця наприкінці 2018 р. була капітально відремонтована, на ній здійснений благоустрій за сучасними стандартами: звужено проїзну частину до однієї смуги з одностороннім рухом, розширено пішохідну зону з обох боків, прокладено велодоріжку, посаджено декоративні види дерев, змонтовано сучасні вуличні лавки для відпочинку (на фото зліва). Споглядання макету, встановленого на цій вулиці в безпосередній близькості від будівлі залізничного вокзалу, дозволить туристам та любителям історії залізниць порівняти його сучасний вигляд із довоєнним. Міська рада, управління містобудування та архітектури Тернополя неодноразово сприяли подібним проектам раніше, тож усі необхідні дозволи та погодження будуть надані після уточнення шляхів пролягань підземних комунікацій (ліній зв'язку, водогону, тепло- та газопостачання). Точне місце розташування макету буде узгоджене з відповідними інстанціями.

КОНЦЕПЦІЯ

Оригінальність проекту полягає у виконанні його на п'єдесталі у вигляді вертикально встановленої колісної пари вузькоколійного вагона (або повнорозмірного широкої колії). На зовнішній площині колеса буде встановлена кругла гранітна подушка, на якій буде закріплений сам бронзовий макет (див. схему нижче):

Так приблизно може виглядати готовий макет (версія із колісною парою колії 1520 мм та без гранітної подушки. Бронзова церква показана для наочності).

КОШТОРИС ПРОЕКТУ

Орієнтовна вартість втілення проекту - $ 6500 - 7000. В цю суму входять: купівля колісної пари-п'єдесталу, розробка та виготовлення макету-заготовки, виготовлення гранітної подушки, послуги ливарні (формування, відлив бронзового макету), монтажні послуги, зварні роботи, транспортні та організаційні витрати. Можливе спрощення концепції: без колісної пари, на класичному естетично виконаному гранітному п’єдесталі.

Пропонуємо долучитися до фінансування проекту усім, хто небайдужий до збереження історії залізниць України та архітектурної спадщини J Будемо раді будь-якій інформаційній чи матеріальній підтримці.

Галерея